Karrysuppe med kylling

Aftensmaden har i dag stået på hjemmelavet karrysuppe med kylling, NAM!

Jeg synes det er enormt afstressende at lave mad, så vi forsøger at få tid til at lave god mad herhjemme, stort set hver dag. Og siden jeg startede som LCHF’er for ca. 4 måneder siden, bliver det også bare meget nemmere, når man selv laver maden og dermed ved, hvad der er i den.

LCHF betyder oversat: Low Carb High Fat. Kulhydraterne er altså skåret mere eller mindre fra – dvs. ingen brød, sukker, mel, pasta, ris og det der ligner. I stedet laver jeg mad der består af godt kød, bacon, fisk, fede mejeriprodukter, nødder og en masse grøntsager.

Jeg har ikke én dag fortrudt at jeg er begyndt på LCHF, alt går i den rigtige retning og jeg har det meget bedre! Men jeg er også sikker på, at denne livsstil ikke er for alle.

Men altså, aftenens bidrag til mæthed: Karrysuppe med kylling – hertil creme fraise og friske æbletern!

Fond:

5 kyllingebryst med ben

4 gulerødder

1 pastinak

1 håndfuld porretoppe

hele peberkorn, laurbærblade, timian, hvidløg og løg

– Alle grøntsager skæres i forholdsvis store bidder, så de ikke koger helt ud. Kyllingerne brunes hurtigt i lidt smør/olie, grønstager og krydderier tilsættes, sammen med ca. 2 L vand og evt. lidt bouillon.

Suppen:

1 porre i strimler

2-3 spsk karry

1 æble i tern

kyllingefond

fløde

grøntsager fra fond

– Porren svitses let i en god klat smør, sammen med karry. Tilsæt ca. 4 dl siet fond, samt æbletern og lad det simre lidt. Kom grøntsagerne fra fonden i, lad simre få minutter og tilsæt derefter lidt ekstra fond. Blend det hele (hér er stavblenderen jo helt uundværlig) til en jævn masse. Fløden kommes i og suppen smages til – her brugte jeg bl.a:

Æblecider-eddike, cayennepeber, salt og ekstra karry

Mængden på fløde og fond afhænger lidt af, hvordan du bedst kan lide din suppe, men jeg har i hvert fald en god portion fond tilbage som skal bruges til lidt sovs eller måske en god svampesuppe senere på ugen…

Til sidst plukkes kyllingen og tilsættes suppen inden servering – husk creme fraisen og de friske æbletern!

 

Go’ aften derude!

Skriv et svar

